SLIDER




Hi!

F_valkenburghaar_81d

Welkom op mijn website! Hier kan je van alles over mij, mijn leven en mijn interesses vinden. Neem gerust een kijkje!

Bullet Journal ♡ Part 1: Wat is het?


In mijn hoofd is het een regelrechte chaos. Ideeen, deadlines, gedachten, ga zo maar verder. Het lukte mij nooit om een agenda bij te houden. Tot dat ik het Bullet Journal systeem ontdekte. En daar wil ik het vandaag met jullie over hebben. Het is best een lange post geworden dus neem rustig de tijd.

Foto van The Bullet Journal Life
Wat is Bullet Journaling nou eigenlijk? 
Bullet Journaling is een manier van plannen gecreëerd door Ryder Carroll, een digital product designer uit Brooklyn. Hij heeft een heel basic manier neer gezet. Door het gebruik van een key(zie de foto hierboven) kan je makkelijk zien of je nog iets moet doen of dat je het al gedaan hebt. Heb je belangrijke taken dan kan je er een uitroepteken voor zetten. Dit alles kan gewoon in een simpel notitieboekje. Lijntjes, Blanco, grid of stipjes, alles werkt. Ryder Carroll gebruikt een dotted notebook wat dus een notitieboekje is met stipjes maar je kan makkelijk beginnen met een ander boekje wat je al in huis hebt.


Wat voor notitieboekjes zijn er?
Een bullet Journal kan eigenlijk in elk notitieboekje dat je nog thuis hebt liggen gemaakt worden. Toch bestaan er een aantal boekjes die wat populairder zijn onder de 'bullet journal community'. Veel mensen gebruiken een gestippeld boekje, dat werkt fijner dan een blanco boekje en je kan ook makkelijk tekenen zonder dat er lijntjes in de weg zitten.

Je hebt bijvoorbeeld de Leuchtturm1917 boekjes. Deze zijn verkrijgbaar in gelijnd, gestippeld en blanco pagina's. Ook zijn de Moleskine boekjes erg fijn, die zijn net zoals de Leuchtturm1917 boekjes in verschillende soorten verkrijgbaar. Dan heb je ook nog de Mijn Bullet Journal boekjes. Deze zijn net iets groter dan een A5 en van binnen helemaal gestippeld. Dan heb je ook nog de Nuuna boekjes. Deze hebben net wat dikker papier waardoor je minder snel ghosting krijgt (het doordrukken van de inkt naar de andere kant van de pagina).

Zelf gebruik ik de leuchtturm1917 in de kleur berry. De leuchtturm boekjes vind ik heel erg fijn werken en zijn ook niet te dik om mee te nemen naar school.
Maar deze boekjes hoef je natuurlijk niet te gebruiken. Dat kan allemaal naar eigen zin. Heb je nog een oud boekje liggen dan kan je daar net zo goed in beginnen.


Welke schrijfwaren gebruik je?
Dit is ook weer een kwestie van gewoon proberen. Niets moet, alles mag. Gebruik de laatste pagina van je notitieboekje om te zien of je pen doordrukt of niet. Elke pen die jij fijn vind kan je gebruiken. Pennen die vaak voorkomen bij het Bullet Journaling zijn Micron pennen, Stabilo's, vulpennen en ook gewoon goedkope fineliners van bijvoorbeeld de Hema of de Action.
Ik raad ook een potlood aan als je wilt gaan tekenen etc.
Het hoeft allemaal niet duur te zijn. Je kan namelijk ook al gewoon beginnen met de spullen die je hebt.

Zou jij een bullet journal beginnen? Of heb je er al een? Wat lijkt jou het handigst aan een bullet journal? Wat willen jullie terug zien in een part 2?





6 opmerkingen

  1. Sinds 14 dagen heb ik er ook 1. Het is heerlijk om door te ontspannen.
    Wat ik wel lastig vind is welke pennen en stiften er allemaal zijn. En welke doordrukken, of als fijn worden ervaren.

    Maar erg handig om je gewoontes bij te houden en evt bij te sturen.

    Leuk om je blog te lezen.
    Groet, jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Jeanine,
      Ik had dat op het begin ook heel erg. Maar ik heb gewoon achterin mijn leuchtturm een pagina gemaakt waar op ik ze kan testen want dan zie je meteen of het inderdaad doordrukt of niet. En er zijn zooo veel pennen, stiften en potloden. Dus eigenlijk is dat gewoon zelf kijken wat jij het fijnst vind schrijven.

      Verwijderen
  2. Leuk! Ik gebruik een a4 map en 120 gram papier! Bevalt mij erg goed.
    Verder gebruik ik pennen en stiften die je weer uit kan gummen wat ook al een paar keer erg goed van pas is gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb helaas minder goede ervaringen met zo'n pen. Bij mij werkt hij niet zo goed en drukt hij zo erg door in het papier dat als het uitgegumd is je het nog kan lezen, ook al druk ik nauwelijks op het papier. Welke gebruik jij?

      Verwijderen
  3. Hallo, ik ga ook mee lezen. Ik ben la jaren gek op zelf agenda's maken en deze manier is nog beter, alles in 1.
    Door al mijn hobby's door de jaren heen heb ik schrijfwaren genoeg in huis. Maar, ondanks dat, koop ik er ook steeds bij. Kan nooit een schrijfwaren afdeling voorbij lopen, als kind al niet.
    Ik vind het fijn dat ik nu alles in 1 doe.
    Doordat zoveel mensen dit doen, dus ook zoveel ideeen, kom ik zelf ook steeds weer op een nieuw idee om in mijn eigen bullet journal te doen.
    Ik hoop hier ook weer tips vandaan te krijgen.
    Grietjes Nicolien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O wat leuk! Ik heb hetzelfde, ik kan geen schrijfwaren of notitieboekjes voorbij lopen zonder even te kijken of er wat leuks of nieuws te halen valt.

      Verwijderen

© Elegant Happiness • Theme by Maira G.